PROJEKT: | „Napęd hybrydowy do ultralekkich statków powietrznych z możliwością zastosowania modułów jako range extender i do napędu dronów” |
Krótki opis projektu | Projekt zakłada przeprowadzenie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, celem opracowania nowatorskiego w skali kraju napędu hybrydowego do ultralekkich statków powietrznych. Innowacyjny napęd hybrydowy będzie się wyróżniać: wysokim momentem obrotowym i mocą przy niskich prędkościach obrotowych, co zostanie osiągnięte poprzez równoległą pracę silnika spalinowego i elektrycznego, wysokim stosunkiem mocy maksymalnej do masy (gęstością mocy), kompaktową konstrukcją, zwiększeniem bezpieczeństwa poprzez zapewnienie pracy redundantnej, pozwalającej na awaryjne lądowanie z wykorzystaniem samego silnika elektrycznego lub samego silnika spalinowego, możliwością wykonywania krótkich lotów posługując się wyłącznie silnikiem elektrycznym, ładując baterie z sieci elektroenergetycznej, zmniejszeniem hałasu w pobliżu lotnisk (statek powietrzny będzie rzadziej korzystał z maksymalnej prędkości obrotowej silnika spalinowego), krótszym dystansem rozbiegu przy starcie statku powietrznego wyposażonego w opracowany napęd, zmniejszeniem średniego zapotrzebowania na paliwo z uwagi na mniejszą masę startową statku powietrznego. |
Wartość projektu: | 8.712.131,63 ZŁ |
Wkład funduszy Europejskich: | 6.441.440,27 ZŁ |
Beneficjent: | Świątek Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum), Radiotechnika Marketing Sp. z o.o. (Konsorcjant) |
Okres realizacji: | 2020-2023 |
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój, Działanie 1.1 „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka. |